Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 27 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Postoje rodičů k inkluzivnímu vzdělávání v mateřské škole
KRAJCOVÁ, Karolina
Bakalářská práce se zabývá postoji rodičů k inkluzivnímu vzdělávání v mateřské škole. Mapuje postoje rodičů k inkluzi v mateřské škole na malém městě a dále proinkluzivní podporu ze strany mateřské školy. Teoretická část seznamuje se základními pojmy vztahujícími se k tématu - inkluzí, legislativou a postoji k inkluzi a jejich utváření. Praktická část předkládá a analyzuje data z kvalitativního výzkumného šetření, ve kterém byly provedeny rozhovory s rodiči a pedagogy.
Cesta k diagnóze a intervenci v mateřské škole
PÁNKOVÁ, Jana
Bakalářská práce se zabývá tématem dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné mateřské škole a přístupem učitele k této problematice. Hlavním cílem výzkumu je sledovat proces, díky kterému je v mateřské škole dítěti, u kterého vyučující pozorují vývojovou odlišnost nebo speciální vzdělávací potřebu, udělena prvotní diagnóza. Dalším cílem je stanovení, nakolik výše uvedené poznání vede k intervenci. Práce je rozdělena na dvě části. Teoretická část se zabývá problematikou vzdělávání jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami, diagnostikou dítěte předškolního věku a osobností učitele mateřské školy, který je v přímém kontaktu s těmito dětmi. Praktická část seznamuje s průběhem šetření. Metodou sběru dat budou hloubkové rozhovory s vybranými učitelkami z mateřských škol, které mají zkušenost s edukací dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné mateřské škole.
Práce s dětskou literaturou u předškolních dětí zprostředkovávající život s vybranými speciálními vzdělávacími potřebami
Nováková, Kateřina ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Kadrnožková, Monika (oponent)
Bakalářská práce pojednává o tom, jaké dětské knihy jsou vhodné pro otevření tématu života dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami a jaké metody práce s knihou (včetně čtenářských strategií) využít, abychom toto téma dětem prostřednictvím knih zprostředkovali. Teoretická část se zabývá charakteristikou dětí se SVP v předškolním vzdělávání a jejich vzděláváním v zařízeních předškolního typu; dále prací s knihou u dětí předškolního věku. Na základě získaných informací je provedena analýza RVP PV. Dále se zabývá čtenářskou gramotností, pregramotností a jejím rozvojem. Zmiňuje vytvoření pozitivního vztahu k četbě a jak s knihou pracovat v mateřské škole. Praktická část si kladla jako problém rozvíjet prosociální chování dětí prostřednictvím práce s knihou k tématu života dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Zjišťovala, zda se s dětskou literaturou zprostředkovávající život dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami pracuje v mateřské škole a zda není toto téma pro děti předškolního věku příliš náročné. Pomocí realizovaných jednotlivých lekcí se třemi knihami zprostředkovávající znevýhodnění dětem v mateřské škole (Madlenka a brejličky, Strakáč a Tioni, Mpumi and Jabu's Magical Day) dotazníku, rozhovoru a prostudované literatury. KLÍČOVÁ SLOVA dítě se speciálními vzdělávacími potřebami,...
Postoje rodičů k integraci dětí se speciálními vzdělávacími potřebami do běžných škol se zaměřením na integraci dětí s dětským autismem
Žáková, Lenka ; Šumníková, Pavlína (vedoucí práce) ; Mrkosová, Eva (oponent)
Institucionální výchova a vzdělávání dětí v předškolním věku jsou založeny na individuálním přístupu pedagogů mateřských škol. Výchova a vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami je z tohoto důvodu vhodná právě v mateřských školách, kde se mohou tyto děti přirozeně rozvíjet ve skupině svých vrstevníků a zároveň se také rozvíjí postoje a hodnoty ostatních dětí k odlišnostem. Teoretická část se nejprve zabývá otázkou předškolní výchovy a vzdělávání. Poté se orientuje na dítě se speciálními vzdělávacími potřebami, jeho rodinu a vzdělávání. Další specifická část popisuje podrobněji poruchy autistického spektra s podpůrnými aspekty výchovy a vzdělávání dětí s autismem. Poslední část řeší problematiku integrace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Praktická část uvádí výsledky šetření v oblasti postojů rodičů předškolních dětí k individuální integraci dětí do běžných mateřských škol a zároveň představuje jeden z úspěšných příkladů individuální integrace dítěte s poruchou autistického spektra do běžné mateřské školy.
Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v prostředí mateřské školy
Šišková, Dorota ; Sotáková, Hana (vedoucí práce) ; Kucharská, Anna (oponent)
Bakalářská práce se zabývá začleňováním dětí s SVP do prostředí mateřské školy. Cílem bakalářské práce je porozumět tomu, jak pedagogové v mateřských školách vnímají inkluzivní vzdělávání. V teoretické části bude objasněna problematika inkluze v předškolním vzdělávání a vymezeny pojmy, které se k tématu vztahují. Dále představíme mezinárodní lidskoprávní dokumenty týkající se inkluzivního vzdělávání, legislativní rámec České republiky, některé aktéry inkluzivního vzdělávání, facilitující mechanismy a bariéry inkluzivního předškolního vzdělávání, charakteristiku inkluzivní mateřské školy a její typické znaky, charakteristiku vývoje dítěte předškolního věku a vysvětlíme důležitost inkluze pro dítě s SVP. Cílem výzkumné části bakalářské práce je rozpoznat facilitátory a bariéry společného vzdělávání v mateřské škole tak, jak je vnímají pedagogové. Pro potřeby našeho výzkumného šetření jsme zvolili kvalitativní výzkum. V praktické části analyzujeme výpovědí učitelů mateřských škol, které jsme získali prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů. Výsledné zjištění je popsáno v závěru práce a porovnáno s jinými výzkumy, které byly v této oblasti již provedeny.
Rodina a mateřská škola v procesu inkluze
Venclová, Kateřina ; Hanyš Holemá, Irena (vedoucí práce) ; Splavcová, Hana (oponent)
Diplomová práce se věnuje inkluzi v předškolním vzdělávání se zaměřením na rodinu dítěte. Teoretická část pojednává o inkluzivním vzdělávání, vymezuje základní pojmy, související legislativu, popisuje přínosy i rizika inkluze ve světle aktuálních poznatků. Pozornost je věnována nejen charakteristice předškolního vzdělávání, ale také začleňování dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami do mateřské školy. Samostatná kapitola se zabývá problematikou rodiny dítěte se zdravotním postižením a dále popisuje některé aspekty spolupráce rodiny s mateřskou školou. Rodina má zásadní úlohu ve vývoji dítěte, proto je také rodinný kontext, ve kterém dítě vyrůstá, podstatný pro porozumění individuality a vývojových potřeb dítěte. Na teoretické poznatky pak navazuje výzkumné šetření. V praktické části je představen kvalitativní výzkum, jehož cílem je přinést zkušenosti s inkluzivním vzděláváním v MŠ pohledem rodičů. Výzkum se zaměřuje na rodiny dětí se zdravotním postižením a znevýhodněním, které jsou v současnosti zahrnuty v rámci legislativy do kategorie osob se speciálními vzdělávacími potřebami. Záměrem kvalitativního výzkumu je podrobné prozkoumání problematiky inkluze v MŠ prostřednictvím hloubkových rozhovorů s rodiči dítěte, které je inkluzivně vzděláváno v běžné třídě. Rozhovory jsou doplněny...
Inkluze v systému předškolního vzdělávání
Vlachová, Jana ; Hájková, Vanda (oponent)
Rigorózní práce se zabývá inkluzivním vzděláváním v mateřských školách v České republice. Vychází ze studia odborné literatury, legislativních změn ve školství a dlouholeté praxe její autorky, speciální pedagožky mateřské školy. Práce je rozdělena do tří částí. První, teoretická část definuje základní pojmy a východiska inkluze i její hlavní aktéry z hlediska pozitivních i negativních dopadů, které na ně inkluzivní vzdělávání může mít. Přináší rovněž stručný pohled na systém inkluzivního předškolního vzdělávání ve Velké Británii, Švédsku, Norsku a Finsku. Druhá část obsahuje přehled systému inkluzivního předškolního vzdělávání v rámci současného českého školství a přináší rovněž poznatky a zkušenosti z praxe. Zahrnuty jsou i autorčiny osobní zkušenosti z návštěv mateřských škol ve Švédsku, Finsku a Moldávii. Třetí část rigorózní práce obsahuje výsledky kvantitativního výzkumu, zaměřeného na zjišťování postojů odborníků a laické veřejnosti k inkluzi v běžných mateřských školách. Zkoumá názory pedagogů a rodičů na podmínky mateřských škol ve fázi implementace inkluzivního vzdělávání. Poskytuje pohled rodičů a pedagogických pracovníků na připravenost účastníků inkluzivního vzdělávání v mateřských školách. Přináší zjištění, že proces inkluzivního vzdělávání, který vychází z práva dítěte na rovné...
Využití diagnostického materiálu v oblasti čtenářské pregramotnosti u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami
ŠIMEČKOVÁ, Jana
Bakalářská práce je zaměřena na možnosti využití pracovních listů jako diagnostického materiálu v rámci čtenářské pregramotnosti u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Cílem práce je zjistit úspěšnost a vhodnost těchto pracovních listů u skupiny dětí s diagnostikovanou vývojovou dysfázií a skupiny dětí s diagnostikovanou vývojovou dysfázií a přidruženým ADHD. Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. Teoretická část se zabývá teoretickými východisky týkající se pojmem čtenářská pregramotnost a jejího ukotvení v rámcovém vzdělávacím programu. Dále se zabývá úlohami a možnostmi rozvíjení kognitivních procesů a percepčně motorických a v rámci čtenářské pregramostnosti v předškolním vzdělávání. Pozornost teoretické části je také zaměřena na osobnost dítěte předškolního věku se speciálními vzdělávacími potřebami, je zde uvedena problematika dětí s poruchami pozornosti ADHD a dětí s narušenou komunikační schopností. V závěru teoretické části jsou uvedeny základní pojmy pedagogické diagnostiky, její pojetí v rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní věk a některé možné metody tohoto diagnostikování v mateřských školách. V praktické části je stanovena výzkumná otázka vztahující se k tématu a je provedeno kvalitativní šetření deseti dětí předškolního věku se speciálními vzdělávacími potřebami. V rámci tohoto šetření je vypracován diagnostický materiál (pracovní listy). U těchto diagnostických pracovních listů je následně vyhodnocena úspěšnost a jsou sledována případná úskalí při práci s nimi. V závěru jsou zodpovězeny výzkumné otázky a je provedeno celkové shrnutí tohoto výzkumného šetření.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 27 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.